Áttekintő képernyő
A likviditás az egyik legfontosabb dolog a vállalkozás életében, hiszen ha azzal probléma van, akkor nem tudod biztosítani a tevékenység végzéséhez szükséges erőforrásokat, szállítókat, valamint a likviditási problémák kezelése elvonja a figyelmet a stratégiai feladatoktól.
Tisztában kell lenni azzal is, hogy mennyi pénz szükséges átlagosan a vállalkozásodnak egy hónapra és, hogy a rendelkezésre álló pénzed hány hónapra elég vállalkozásod működésének fenntartására, ha a bevételeid elapadnak. Az igazán sikeres vállalkozások legalább 6 hónapnyi tartalékkal rendelkeznek, amely ahhoz szükséges, hogy ha bármilyen piaci vagy egyéb környezeti változás van, akkor a vállalkozásnak legyen kellő ideje az új piaci viszonyokhoz alkalmazkodni.
Mára elengedhetetlen látni, hogy a vállalkozás hosszú távú likvidítása mennyire biztosított. A grafikonról egyszerűen leolvashatod, hogy a kummulált Cashflow, a következő hónapokban várhatóan hogyan fog alakulni. Ha minden zöld, akkor nincs dolgod, de ha a jövőbeni cashflow bárhol is piros, akkor azzal előre foglalkozni kell.
Ilyenkor vagy további bevételeket kell elérni vagy át kell ütemezni a kiadásokat, amiben a Cashflow naptár nagy segítséget tud nyújtani számodra. Ha ez sem segít, akkor vagy a megtakarításaidhoz kell nyúlni vagy likviditási hitelre lesz szükséged.
Bevételi és kiadási számlák alapján megbecsüljük az ÁFA pozíciódat, hogy a következő áfa fizetési esedékesség során várhatóan mennyi lesz a fizetendő vagy éppen visszaigényelhető ÁFA mennyisége.
Mivel a ténylegesen fizetendő ÁFA összegét több számviteli előírás, jogszabály is befolyásolhatja egy vállalkozás életében, nagyon fontos, hogy mindenképpen egyeztess a könyvelőddel a ténylegesen fizetendő vagy visszaigényelhető ÁFA vonatkozásában.
Ma már kulcsfontosságú látni, hogy számláid mekkora része nem került időben kiegyenlítésre, vagyis mekkora a késedelmes számlák aránya. Fontos azzal is tisztában lenni, hogy a vállalkozás számláinak kifizetése mekkora részben van elmaradásban. A késedelmes számlákat a késedelmes napok száma szerint kategorizálva mutatjuk.
A bevételek és kiadások szezonalításának ismerete segít megismerni a piac működését. Megmutatja, hogy a jövőben mely időszakokra kell előre felkészülni, de láthatjuk azt is, hogy vállalkozásunk együtt mozog-e a piaci változásokkal.
Ma már egy átlagos vállalkozásnak is több bankszámlája van, melyek rendszerint különböző számlavezető bankban vannak. Ha látni akarjuk, hogy mennyi pénz van bankszámláinkon akkor nem csak minden egyes bank nettbanki rendszerébe kell belépni, hanem azon belül minden egyes számlához is, ami elég körülményes és időrabló tud lenni. Mi ezt leegyszerűsítjük neked és egy helyen megmutatjuk az egyes bankszámláid egyenlegét. A bankszámla egyenlegeket napi 4 alkalommal frissítjük, így napra készen láthatod, hogy az egyes bankszámláidon, illetve összesen mennyi pénz van.
Bevételek / Kiadások – Cashflow kimutatás
A bevételeidet és kiadásaidat kategorizálni tudod aszerint, hogy hol vagy minek érdekében merültek fel. Ezáltal pontosan látod, hogy vállalkozásod bevételei miből származnak, valamint a kiadások hol merülnek fel. A kiadásokat célszerű úgy kategorizálni, hogy egyben lásd a működési költségeket, valamint azon változó költségeidet, amelyek a vállalkozásod tevékenységétől függnek.
Bevételeid és kiadásaid adják a vállalkozásod Cashflow-ját. A Cashflow ismerte segít megérteni, hogy az elmúlt időszakban vállalkozásod hogyan reagált a piaci környezet változásaira, melyek azok a piaci változások, amelyek nagy mértékben befolyásolják vállalkozásod működését és melyek azok, amelyek nincsenek hatással vállalkozásodra. A Cashflow azt is megmutatja, hogy mely tevékenységek, üzletágak azok, amelyekből vállalkozásod él, valamint megmutatja azt is, hogy melyek azok a költség elemek, ahol elfolyhat a pénz, ahol megtakarítások érhetők el.
A kiállított vevői és szállítói számlák alapján a Cashflow megmutatja az egyes számlák lejárati összhagját, azaz, hogy a várható bevételek képesek lesznek-e fedezni a felmerült kiadásokat vagy beavatkozás szükséges.
Cashflow naptár
Napi szinten nyomon követhetőek a bevételek és a kiadások, valamint a kumulált Cashflow alakulása. A naptár megmutatja azt is, hogy a jövőben milyen bevételek és kiadások tervezettek, valamint hogy a rendelkezésre álló pénzeszköz elégséges lesz-e a kiadásokra. Amennyiben a kumulált Cashflow pirosba fordul, ott mindenképpen intézkedés szükséges.
Lehetőség szerint vagy megtakarításokból vagy likvidítási hitel bevonásával javasolt a pillanatnyi likvidítási hiány kezelése. Ha nincs más megoldás vagy csak kisösszegű és rövid idejű a likvidítás hiány akkor lehetőség van egyes kiadási számlák kifizetésének átütemezésére is.
A Cashflow ütemezésbe, így a naptárban az egyes bevételek a számlafizetési határidejével kerülnek be, amennyiben pontosabb információnk van arról, hogy a számla kifizetése várhatóan mikor fog megtörténni, úgy azt célszerű a naptárban átvezetni, hogy lássuk ez a változás okoz-e vagy megold-e egy likvidítási problémát. A naptár nagyon fontos eszköze a Cashflow tervezésnek és likvidítás menedzselésnek.
Pénzügyi terv
A pénzügyi tervezést nem szabad összetéveszteni az eredménytervezéssel. Természetesen nagyon fontos, hogy vállalkozásunk hosszútávon eredményes legyen. Azonban vállalkozásunk sikeressége érdekében fontos, hogy folyamatosan fizetőképes legyen.
Számos eredményes vállalkozás megy csődbe, mert közép-rövid távon fizetésképtelenné válik. A pénzügyi tervezés modulban a bevételeket és kiadásokat meg tudjuk tervezni top-down, azaz felülről lefele haladva vagy bottom-up, azaz alulról felfele haladva.
Először a Covid, majd a jelenlegi energia válság és változó piaci környezet jelentős kihívások elé állították a vállalkozásokat. Ahhoz, hogy egy vállalkozás tudja hogyan navigál át a jelenlegi viharos piaci környezeten és hogyan őrzi meg fennmaradását, feltétlenül terveznie kell, látnia kell, hogy merre akar haladni. Ezt azt jelenti, hogy előre tervezni 12 hónapra kötelező, azon túl meg erősen ajánlott. Következő 12 hónapot minden esetben legalább havi szinten meg kell tervezni mind a bevételek, mind a kiadások terén. 12 hónapon túl a pénzügyi tervet elégséges negyedéves bontásban megtervezni, hogy a stratégia irányvonalak láthatóak legyenek. A terveket, ha nem is havonta, de negyedévente mindenképpen célszerű felülvizsgálni és meghatározni a következő 12 hónap terveit. Ezt hívják gördülő tervezésnek.
Számlakezelés
Számláidat automatikusan szinkronizáljuk a NAV Online Számla rendszeréből, így minden bevételi és kiadási számlád automatikusan bekerül a nyilvántartásba, így a Cashflow kimutatásodba is. Amennyiben számláidat Billingon vagy Számlázz.hu alkalmazással állítod ki és összekapcsolod alkalmazásunkat a Billingo vagy Számlázz.hu fiókoddal és rendelkezel Számlázz.hu esetében profi díjcsomaggal,
Billingo esetében API előfizetéssel, akkor számlaképeket is automatikusan szinkronizáljuk neked. A számlaképek mellett a számlához kapcsolódó Teljesítés Igazolásokat és Szerződéseket is fel tudod tölteni, így a könyvelőd részére minden olyan fontos dokumentumot elérhetővé tudsz tenni, ami a pontos és naprakész könyveléshez szükséges. Sőt, ha vállalkozásod egy NAV megkeresést kap, akkor könyvelőd játszi könnyedséggel össze tudja állítani a NAV részére kötelezően átadandó dokumentumokat és nem akkor kell keresgetni és rohangálni a dokumentumok után.
Számunkra legfontosabb a likvidítás, ezért vevőid számára a fizetési határidő lejárata előtt pár nappal automatikus e-mail üzenetet küldünk udvariasan figyelmeztetve, hogy számlájának fizetési határideje közeleg. Ha a vevőd nem fizet időben akkor meg tudod adni, hogy a késedelem napjainak függvényében milyen hangvételű levelet kapjon annak érdekében, hogy a tartozását mielőbb rendezze.
Bankszámlák
Banki tranzakcióidat automatikusan szinkronizáljuk, ezáltal egyben, egy helyen láthatod valamennyi bankszámlád tranzakcióit, valamint az egyenlegeket. Mivel a szinkronizációt napi 4 alkalommal automatikusan megtesszük, így naprakész információkkal rendelkezel egy helyen úgy, hogy nem kell bajlódnod a különböző számlavezető bankok netbanki alkalmazásaiba való belépéssel. Az összes pénzügyi tranzakcióidat egyben látod – akárcsak egy bankszámlakivonaton – legyen szó banki vagy házi pénztári tranzakcióról.
Az összes tranzakciót – legyen az jóváírás (bevétel) vagy terhelés (kiadás) – a bankszámla listádon megjelenítünk a számodra, megmutatva azt is, hogy a bevétel-kiadási, azaz Cashflow struktúrádban hova került besorolásra. A tranzakciók szinkronizációja során amennyire csak lehet igyekszünk a Cashflow struktúrában a megfelelő helyre automatikusan besorolni a tranzakciót, hogy ezzel is le vegyük a vállaidról a terhet. Mindemellett a bevételi (vevői) és kiadási (szállítói) számláiddal is elvégezzük a párosítás és a számla státuszát fizetettre állítjuk.
A bankszámla adatok szinkronizálásához a bankszamlakivonat.hu regisztráció és összekapcsolás szükséges. Jelenleg az alábbi bankokkal van kapcsolat.